розробки уроків


                                                7 кл.  Практична робота №2
                           Дослідження фізичних і хімічних явищ
Мета: продовжити формувати  навички роботи з хімічними речовинами й    лабораторним обладнанням ; перевірити знання техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії ; поглибити знання про фізичні й хімічні  явища; навчитися виявляти характерні ознаки хімічних реакцій.
Тип уроку: практичне застосування знань умінь і навичок.
Форма роботи:виконання експерименту,складання звіту,висновки.
Обладнання та реактиви:пробірки,предметне скло,хімічна склянка,скляна паличка,спиртівка,солона вода,крейда,хлоридна кислота,натрій гідроксид,хлорид заліза.
                                                 Хід уроку
1)Організація класу  Доброго дня! Прошу звернути вашу увагу на три личка –смайлика.
Перше-веселе,дотепне.Йому все цікаво.Настрій чудовий.
Друге. Йому нічого не  зрозуміло ,нецікаво.Настрій поганий.
Третє-серйозне. Щось зрозуміло,щось-ні.Настрій- так собі.
Прислухайтесь до своїх почуттів.Виберіть "своє "личко .Замалюйте на полях в зошиті.( Визначаю психологічний настрій класу )


2)Актуалізація опорних знань.
Допуск до практичної роботи.
Продовжіть речення.1)Всі зміни,які відбуваються у навколишньому середовищі називають…(явищами).2)Явище під час якого речовина не змінюється називають…(фізичним).3)Під час хімічного явища речовина …(змінюється).4)Під час фізичного явища в речовині  змінюється…(її агрегатний стан).5)Хімічні явища описують за допомогою …(хімічної реакції).6)Хімічну реакцію записують за допомогою…(формул та коефіцієнтів).7)Коефіцієнт це…(велика цифра,яка ставиться перед формулою).8)Речовини,які вступають у реакцію називають…(вихідні).9)Продукти реакції – це речовини,які…(утворюються під час реакції).10)Все те,що ми спостерігаємо під час хімічної реакції називають…(ознаками реакції).11)Ознаками реакції можуть бути…(зміна забарвлення,газ,осад,світло,тепло).12)Умовами перебігу реакції є…(наявність речовин,контакт між речовинами,зміна температури,перемішування)
3)Виконання практичної роботи.
(Повторюємо правила поведінки в кабінеті хімії ,правила техніки безпеки під час роботи з хімічним    устаткуванням,    нагрівальними приладами)
Інструкція
Дослід 1.Налийте в пробірку 1мл води,додайте 1г солі й розмішайте паличкою.Що спостерігаєте?Скляною паличкою перенесіть 1-3 краплі розчину на предметне скло,дотримуючись правил техніки безпеки, нагрійте.Що спостерігаєте ?Зробіть висновки.
Дослід2.До розчину ферум (ІІІ) хлориду  додайте луг. Що спостерігаєте?Зробіть висновок.
Дослід3.До  порошку крейди додали хлоридну кислоту.Що спостерігаєте?
Дослід4.Підпалюємо бенгальський вогник.До суміші ,нанесеної на дротик, входить магній.Що спостерігаємо?
Дослід5.Нагріваємо у полум’ї спиртівки скляну трубку,повільно обертаючи її протягом 2-3хвилин.Що спостерігаємо?
Заповнюємо таблицю
Порядок виконання  
            роботи
      Спостереження
               Висновки
Дослід1
Розчиняємо сіль у воді .
Переносимо кілька   крапель на скло,нагріваємо.
Розчинення солі
Випаровування води
Кристалізація солі
Фізичне явище
Фізичне явище
Фізичне явище
Дослід2
До розчину ферум(ІІІ)хлориду
додали луг.
Утворення бурого осаду
Хімічне явище
Дослід3
До порошку крейди додали кислоту.
Виділення газу
Хімічне явище
Дослід4
Запалюємо бенгальський вогник.



Виділення тепла і світла
Хімічне явище
Дослід 5
Нагрівання скляної трубки.
Зміна форми
Фізичне явище
4)Домашнє завдання.Творче завдання.  Наведіть три приклади хімічних реакцій ,з якими ви зустрічаєтесь у побуті, й  опишіть  ознаки,  що супроводжують їх.







                        Тема : „Хімічні властивості солей
Мета уроку: вивчити  хімічні  властивості  солей,  розвивати  вміння  спостерігати,  робити  висновки.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: фронтальна бесіда, робота з комп'ютером , хімічний  диктант,  гра " Третій  зайвий", розповідь учителя, виконання  вправ.

Обладнання  та матеріали   :  комп’ютер(для перегляду презентації), періодична система хімічних елементів, витискувальний ряд металів, таблиця розчинності, розчини   купрум  сульфату, ферум (III) хлориду, калій  гідроксиду, натрій карбонату, цинк хлориду, барій нітрату, хлоридної кислоти, залізний цвях, порошок крейди, штатив з пробірками, пробіркотримач.
Гасло уроку: Недостатньо бажати – треба діяти.
                                                           Василь Сухомлинський                        
                                    Хід уроку
I Організаційний етап
Учитель. Доброго дня, шановні учні! Хочу звернути вашу увагу на епіграф уроку.
„Розум мислителя не почувається щасливим, поки він не зв’яже в одне розрізненні факти, які спостерігає .
                                                                             Георг Хевіші
Я хочу, щоб ваш розум сьогодні був щасливим, щоб відомі вам факти ви зв’язали в одне ціле. На сьогоднішньому уроці хочу, щоб ви були впевнені в собі та задоволені собою. Я бажаю вам лише успішного уроку.
II Актуалізація і коригування опорних знань. Перевірка  знань учнів.
                   Бесіда
1)     Які речовини називають солями?
2)     Як класифікують солі?
3)     Як правильно називати солі?
4)     Розкажіть про поширення солей в природі?
5)     А яким чином можна одержати сіль.
                        
                          Хімічний диктант
           Написати формули солей.
1.     Цинк нітрат .
2.     Натрій силікат.
3.     Калій гідрогенсульфат.
4.     Аргентум хлорид.
5.     Кальцій ортофосфат.
6.     Ферум (III) хлорид.
7.     Калій сульфід.
                    
                  Гра „Третій зайвий”.
               Знайти зайву речовину

Mg SO4                  K2SO4                           Mg(OH)2

CaCO3                     CaOHCL                       NaCl

KNO3                        BaCl 2                         AgNO3
                         

 Проблемне питання.
Чому ми вивчаємо солі?  (Тому, що солі мають широке практичне застосування .)
                              Презентацію рубрикиЧи знаєте ви що”діти готують заздалегідь. 
   Демонстрація презентації на  комп’ютері
 .                       
NaF        додають у зубні пасти для профілактики карієсу.
                                      
Ca3(PO4)2—основний компонент кісток та зубної емалі.
                                           
NaNO2--         надає апетитного червоного кольору шинці і вареним ковбасам.
                                              
Мила--       це солі вищих карбонових кислот.
Шкаралупа пташиних яєць на 90 % складається з кальцій карбонату СаСО3.
 CаCO3 –крейда , якою пишуть на дошці.
NaCl   --одна з найдавніших речовин. У минулому народи Центральної Африки за 1кг солі віддавали 1кг золота.
                                   Розповідь учителя „Її величність NaCL
  Кухонну сіль шанують в кожному домі. За обіднім столом на неї нарікають, а без неї страждають. У природі вона відома під назвою галіт (кам'яна сіль). Вона забезпечує постійний осмотичний тиск крові, створює умови для існування червоних кров'яних тілець – еритроцитів, а в шлунку утворює хлорводневу кислоту, необхідну для перетравлення і засвоєння їжі.
  На свого первістка французький віконт де Буазе витратив 5 кг солі. Новонародженого натерли сіллю, сповили і протримали так добу. У дитини зійшла вся шкіра, проте нащадок віконта не хворів згодом жодного разу.
  Сіль лікує нервові розлади, запалення суглобів. Без солі неможливо виготовити такі ліки, як сулема, каломель, пірамідон – таблетки від головного болю. Сіль потрібна людині для діяльності м'язів нервів.
   У природі крім відомої кухонної солі існує багато інших солей. Вони мають велике значення і широко використовуються у суспільному господарстві. А чи хотілося б вам розширити ваші знання  про солі ? Сьогодні ми познайомимося з хімічними властивостями солей.
III Вивчення нового матеріалу.
Проблемне  питання
Чи відомі вам  хімічні реакції продуктами або реагентами яких є солі?
(Це реакція нейтралізації, реакції  кислот з металами, основних  оксидів з кислотами, основ з кислотними оксидами.)
                   Лабораторна робота "Хімічні властивості солей"                      
          
Дослід  1.    Взаємодія  солей  з металами.
У пробірку наливаємо розчин купрум (II)сульфату і занурюємо в нього залізний цвях, очищений  від  іржі. Що  спостерігаєте?
Чому цвях став червоним?(Він вкрився шаром міді)
Пишемо рівняння реакції:

CuSO4     +     Fe      Cu    +   FeSO4

Для складання  таких рівнянь слід користуватись рядом активності  металів.
                                  ПАМ'ЯТАЙ
Більш активний метал витискує менш активний із розчину його  солі.
 Li, Na,K,Ca не використовують для  витіснення металів з розчинів солей, оскільки вони реагують з водою, а реакція  солей з  металами  відбувається у водному розчині.
Дослід 2. Взаємодія солей з лугами.
До розчину  ферум (III) хлориду в пробірці доливаємо розчин  калій  гідроксиду . Що спостерігаєте?
 (Спостерігаємо утворення  бурого  осаду)
Пишемо рівняння  реакції:

  FeCl3       +      3KOH     Fe(OH)3  ↓ +      3KCl
Для  визначення осаду користуються  таблицею розчинності.
                                ПАМ'ЯТАЙ
Реагуючі речовини треба підбирати так ,щоб в результаті реакції одна з новоутворених речовин (основа або сіль )випадала в осад.
Дослід 3 .Взаємодія солей з кислотами.
В одну пробірку помістили  порошок  кальцій  карбонату, а в іншу – розчин натрій карбонату(1 мл).В обидві пробірки додаємо розбавленої хлоридної кислоти. Що спостерігаєте?(Виділення газу.)Що це за газ?  (CO2) 
Пишемо  рівняння  реакцій

Na2 CO3    +     2HCl      2NaCl   +    H2O   +     CO2↑
CaCO3         +     2HCl    2CaCl2   +   H2O    +    CO2↑
Внаслідок  чого   виділяється    СО2?  ( Внаслідок  розкладу  неміцної    кислоти  H2CO3)
                        ПАМ'ЯТАЙ
Реакція між сіллю і кислотою відбуватиметься лише тоді , коли :
- утворюється осад, не розчинний у кислотах
-реагуюча  кислота сильніша від тієї ,якою утворена сіль
- сіль утворена леткою кислотою , а реагуюча кислота нелетка
     Робота з підручником. Пропоную учням виписати в зошит з підручника відповідні рівняння реакцій (ст.83).
                   HNO3
H2SO4    HCl    ↑ →  H2SO3  ↑→ H2CO3 ↑ → H2S ↑→ H2SiO3
                    H3PO4
   -   сила кислот зменшується
   -   леткість кислот зростає (↑)
ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ: сульфатна кислота витискує будь-яку кислоту з її солі , саму ж її не може витіснити жодна.
Дослід 4 .   Солі  взаємодіють  між  собою.                                                    
До  розчинів   натрій  карбонату  у  двох  пробірках,   доливаємо    відповідно  розчини   цинк   хлориду  і  барій   нітрату. Що спостерігаємо?( В  обох  пробірках  утворюються  осади.)
Чи  однакові  осади   утворилися?  
Пишемо  рівняння  реакції.
                                                
Na2CO3      +          ZnCl2→  2 NaCl   +      ZnCO3↓
Na2CO3       +         Ba(NO3)2  → 2NaNO3    +  BaCO3↓

Для  запису  таких  рівнянь  слід  користуватися   таблицею  розчинності.  
                                  ПАМ'ЯТАЙ
Реакція відбуватиметься тільки тоді, коли обидві солі взято у розчині , а одна з новоутворених  солей випадатиме в осад.
  I V Закріплення  знань
Який висновок можна зробити щодо хімічних властивостей солей?
Народна мудрість говорить: "Краще двічі  запитати, ніж один раз наплутати.
Скориставшись схемами допишіть рівняння реакцій.
1.     метал + сіль        нова сіль + метал
2.     сіль + луг          → основа + нова сіль
3.     сіль 1 + сіль 2   → сіль 3 + сіль 4
4.     сіль + кислота  → нова сіль + нова кислота
                                                
1.     HgCL2     + Cu           
2.     K2SO4      + Ba(OH)2 →
3.     Pb(NO3)2 +KI           
4.     NaNO3     + H2SO4   
                               
         Складіть рівняння реакцій, що дозволяють здійснити такі перетворення         
                                    Н2→НСl→NaСl
                                    Н2+СІ2→2НСІ
                                    НСІ+NaОН→NaCI+H2O
                   Домашнє завдання: вивчити параграф §14.

                                        ЛІТЕРАТУРА
1.Буринська Н. М.Хімія: Підручник для 8 кл. серед. загальноосвіт. шк..- К.:Перун,2003-160 с.
2.Буринська Н. М.Хімія: Підручник для 8 кл. серед. загально освіт. шк.-
К.:Перун,2008-200 с.
3.Резніченко В.М.Готуючись до уроку  хімії: Методичний посібник .-Х.:Основа,2005.








Немає коментарів:

Дописати коментар